Monday, May 4, 2020

بتن ریزی با میکسر بتن چیست؟

در گذشته نه چندان دور یکی از مهم ترین مشکلات افراد فعال در زمینه ساخت و ساز، تولید و انتقال بتن مرغوب و با کیفیت بوده که با گذشت زمان و تولید دستگاه های میکسر بتن، این مشکل کم رنگ یا می توان گفت که برطرف شده است. دستگاه های میکسر بتن دارای تنوع بسیاری می باشند که برای استفاده و نگه داری هر کدام نیازمند توجه به نکاتی می باشید؛ به زودی در متن زیر اطلاعات مختصری در مورد این وسیله ی پر استفاده به شما داده می شود.

آشنایی با دستگاه میکسر بتن
میکسر بتن یا همان بتونیر، نام دستگاهی است که برای تولید و مخلوط کردن بتن و یا جابجایی بتن تولید شده در حین چرخش به مکان مورد نظر می باشد و از سفت و سخت شدن بتن در حین حمل و نقل آن جلوگیری می کند. از دیگر عملکرد هایی که می توان برای میکسر بتن در نظر گرفت، اختلات ترکیب بتن است که در جهت بدست آوردن بتنی خوب و با کیفیت برای ایجاد سازه هایی مستحکم انجام می شود.

میکسر بتن ظرفیت نصب بر روی انواع مختلف اتومبیل های سواری را دارد، برای مثال تریلر، کامیون و... .میکسر بتن می تواند در قالب یک کامیون مخلوط کن و یا به حالت سیار ساخته شده باشد که این بسته به نوع و حجم پروژه متفاوت می باشد. البته نوع سیار این وسیله قابلیت عملکرد در اکثر پروژه های عمرانی را دارد که این امتیاز این نوع میکسر بتن می باشد ولی در نوع کامیونی آن بتن در کارخانه تولید شده و توسط کامیون مخلوط کن به سمت محل مورد نظر حمل می شود.
اجزای مختلف میکسر بتن شامل جام، پایه و چرخ، دسته اهرم مستقر بر روی مخزن می باشد.


به طور کلی میکسر های بتن به دودسته تقسیم می شوند:1- میکسر بتن برای ملات تر و 2- میکسر بتن برای ملات خشک
میکسر بتن برای ملات تر معمولا در کارگاه های تولید بتن آماده مورد استفاده قرار می گیرند و همان بتنی را تولید می کنند که در ساخت و ساز های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد که خود این دسته از میکسر بتن به انواع مختلفی مانند: درام میکسر، میکسر وان شفت، میکسر توین شفت و میکسر سیاره ای یا پلنتری تقسیم می شوند. در گروه دیگر یعنی میکسر بتن ملات خشک، بیشتر در زمینه تولید سازه های بتنی مانند بلوک ، جدول، کفپوش و ستون های بتنی استفاده می شود که این از تمایزات این وسیله است.
نکات لازم در هنگام خرید میکسر بتن
برای اینکه بتوان بهترین و مناسب ترین میکسر بتن را برای پروژه خود انتخاب کنید لازم است  ابتدا  به نوع پروژه و بعد به ابعاد و حجم پروژه و میزان بتنی که در طول آن تهیه می شود توجه کنید. نوع دستگاهی که انتخاب می کنید  می تواند کمک شایانی در تولید بتن مرغوب داشته باشد که در متن بالا اشاره کوچکی به انواع میکسر بتن شد. در مرحله بعد  توجه به کیفیت و کارایی  دستگاه انتخاب شده و همین طور گارانتی و ضمانت خرید این وسیله باید توجه کرد تا در صورت احتیاج و یا راضی نبودن از میکسر بتن خریداری شده، بتوان اقدامات بعدی را انجام داد.

شیوه استفاده از  میکسر های بتن
برای  اینکه بتوان از دستگاه میکسر بتن به راحتی و آرامش خاطر استفاده کنید لازم است به نکاتی در این باره توجه کنید که با هم ذکر می کنیم.
  1. ساخت بتن به شکلی انجام می شود که تمام سنگدانه ها و سیمان به طور یکنواخت با هم مخلوط شوند و همین طور ناظر گارگاه یا هر کس دیگری که مسئول ساخت بتن است باید از توزیع یکنواخت بتن اطمینان کامل را بدست آورد.
  2. بعد از این که بتن اماده استفاده قرار گرفت و مورد بهره برداری قرار گرفت باید در اسرع وقت باقیمانده بتن که دیگر قابل استفاده نیست تخلیه گردد و دیگ میکسر به طور کامل شستشو گردد.

  1. مخلوط کردن بتن باید 5/1 دقیقه بعد از اضافه کردن تمامی مواد به داخل بتن ادامه پیدا کند (البته این به ایده ناظر کارگاه بستگی دارد).
  2. اختلاط بیش از حد مواد می تواند باعث افزایش دمای بتن و سایش سنگدانه ها گردد که بهتر است از این کار اجتناب کنید.
  3. برای اینکه از کیفیت بتن بدست آمده اطمینان لازم را کسب کنیم بهتر است که از هر قسمت بتن نمونه هایی را برداشت کرده و سپس از لحاظ وزن مخصوص، وجود هوا،  اسلامپ و مقدار دانه های درشت بررسی شود.
  4. در خصوص کامیون های مخلوط کن هم موارد زیر را به خاطر بسپارید:
  • مقدار و حجم بتن از دو سوم حجم اسمی بیشتر نشود.
  • حداکثر قطر سنگدانه  ها از 50 میلیمتر تجاوز نکند.
  • اسلامپ قابل پیش بینی برای بتن کمتر از 5 سانتی متر و چسبندگی زیادی نداشته باشد.
  • بکار گیری دوغاب سیلیسی در این موقع توصیه می شود.
  1. توصیه می شود که ابتدا درشت دانه ها و سپس مقداری آب داخل مخزن ریخته شود و  در مرحله بعد ریز دانه ها و مقداری آب ریخته شود.
  2. مخلوط کن هایی که در آن ها تخلیه بتن با سرعت کم صورت می گیرد، احتمال جدا شدگی دانه ها وجود دارد.
خصوصیات بتن مرغوب و با کیفیت
برای بدست آوردن بهترین بتن می توان به مواردی همچون اسلامپ و روانی بتن، مصالح بکار رفته در آن، درجه حرارت، نسبت آب به سیمان، هوای موجود در ساختار بتن و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی.  برای این که از یک مخلوط بتن با کیفیت برخوردار باشیم نیاز است که مواد اولیه بتن را گام به گام و به ترتیب اضافه کنیم علاوه بر آن در هنگام مخلوط بتن از وارد کردن بار اضافی بر آن خودداری کنید یا در جمله ای دیگر از ورود سنگدانه های سنگین وزن به داخل مخلوط از ظرفیت اسمی بتن را 50% کاهش دهید.

  • اسلامپ: میزان روانی و اسلامپ بتن باید با موارد استفاده هماهنگ باشد و در غیر این صورت از اضافه کردن آب یا روش های دیگر برای  بالا بردن اسلامپ بتن ساخته شده بهتر است استفاده نکنید.
  • مصالح بتن: از مهم ترین مراحل ساخت یک بتن مرغوب، اضافه کردن مصالح و نسبت اختلاط آن ها می باشد. نوع سیمان و نرمی آن و همین طور سنگدانه ها و سایز آن ها در تولید بتن نقشی اساسی دارد.
  • درجه حرارت: بالا بودن و یا پایین بودن دما که باعث تاثیر در مایعات موجود در بتن می شود در نهایت از کیفیت بتن شما می کاهد که باید به آن توجه شود.
  • نسبت آب به سیمان: برای اینکه از نسبت مناسبی ار آب و سیمان در بتن  استفاده کنید بهترین راه استفاده از تجربه افراد خبره  و ماهر در امر بتن سازی است؛  ولی به طور کلی توصیه می شود که میزان آب و سیمان بتن  با ملاحظه زمان استفاده و اسلامپ مورد نیاز تعیین شود.
  • هوای موجود در بتن: هوای موجود در بتن از استحکام لازم در جهت ایجاد بناهای محکم ومقاوم می کاهد که لازم است با خارج کردن هوای اضافی موجود در بتن  به عمر مفید آن بیافزاییم.
  • بتن و مواد شیمیایی: از آنجایی که آلودگی آب و هوا و ایجاد باران های اسیدی باعث تخریب بناهای سنگی و بتنی می شود بهترین بتن آن بتنی است که  در برابر این تغییرات دوام بیشتری بیاورد و به سادگی دچار هوا زدگی نشود و یا در برابر آب های آلوده موجود در فاضلاب  به راحتی دچار فرسایش نشود.

No comments:

Post a Comment