Monday, February 28, 2022

تفاوت UI و UX چیست؟

 اگر طراح سایت نیستید، ممکن است تفاوت UX و UI  برای شما که تازه کار هستید نامفهوم به نظر برسند، اما هیچ چیز پنهانی در آنها وجود ندارد. اینها اصطلاحاتی هستند که اغلب برای طراحی مورد استفاده قرار می گیرند، اینکه دقیقاً چه چیزی را توصیف می کنند و چه تفاوتی بین آنها وجود دارد، در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

UI چیست؟

UI مخفف “User Interface” است، این نوع طراحی با هدف حداکثر ساده سازی به منظور سهولت استفاده کاربر از وب سایت، برنامه تلفن همراه، دستگاه و موارد دیگر انجام می شود. اگر به برنامه گوشی هوشمند مورد علاقه خود یا سایتی که بیشتر بازدید می کنید نگاه کنید، متوجه خواهید شد که هر دکمه هدف و مکان خاصی دارد و UI فقط همین است.

این نوع طراحی بر هر دو بخش گرافیکی و عملکردی تمرکز دارد و هدف طراح رابط کاربری ایجاد ساده ترین و منطقی ترین رابط کاربری با ساختار مناسب برای به حداقل رساندن زمان لازم برای انجام یک عمل توسط کاربر است. طراحی UI شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، آزمایش، مطالعه رفتار کاربر، اقدامات و واکنش های آنها در هنگام استفاده از محصول است.

اکنون که متوجه شدید طراحی UI چیست، بیایید به ویژگی های UX نگاه کنیم

UX به چه معناست؟

ux مخفف User Experience است،هنگامی که کاربران از یک محصول یا خدمات استفاده می کنند، به روش خاصی به رابط کاربری خود پاسخ می دهند و ما این را به اختصار تجربه کاربری یا UX می نامیم. احساساتی که طراحی هنگام استفاده از محصول، وب سایت، برنامه تلفن همراه، بازی و موارد دیگر برای کاربران ایجاد می کند در قلب طراحی UX قرار دارد.

برای شروع ایجاد طراحی UX، باید مخاطب هدف را انتخاب کنیم و ویژگی ها و ویژگی های آن را در نظر بگیریم. چندین مرحله اساسی در ساخت یک طراحی UX وجود دارد.

تفاوت بین UX و UI چیست؟

برای نشان دادن تفاوت ها و روشن شدن ماهیت این مفاهیم، ​​از یک مثال آسان استفاده می کنیم. فکر کنید به یک فروشگاه اینترنتی عطر می‌روید و به دنبال هدیه‌ای برای عزیزتان می‌گردید.

اگر سایت کند است، باید فیلدهای زیادی را پر کنید تا سفارش نهایی شود، در یافتن محصول مورد نظرتان مشکل دارید، پس قطعاً می توانید تجربه خود را به عنوان یک تجربه کاربری بد تعریف کنید که دیگر تکرار نمی کنید. برعکس، اگر سایت به خوبی کار می کند، سریع حرکت می کند و سفارش آن آسان است، می توانیم در مورد طراحی UX خوب صحبت کنیم.

 

یکی از اهداف اصلی طراحان تجربه کاربری آسان کردن هرچه بیشتر کاربر هنگام استفاده از محصول است. بنابراین، آنها عمدتاً روی مجموعه اقداماتی که او انجام می دهد تا به عمل مورد نظر نهایی (مثلاً خرید) برسد، تمرکز می کنند.

البته، برای ایجاد یک محصول کاربردی و آسان برای استفاده، متخصصان UX باید درک بسیار خوبی از رفتار، خواسته‌ها و ویژگی‌های گروه هدف خود داشته باشند تا واقعاً یک تجربه کاربری عالی ارائه دهند. در اینجا به کمک تحقیقات بازاریابی مختلف، تجزیه و تحلیل عادات و رفتار مصرف کننده و موارد دیگر می آییم.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، UI بر روی تجربه بصری کاربر تمرکز دارد و تمام عناصر (دکمه ها، اسکرول ها، صفحه آرایی و غیره) را که او برای رسیدن از نقطه A به نقطه B استفاده می کند را پوشش می دهد.

نقش طراح رابط کاربری این است که این عناصر را به گونه ای ترتیب دهید که از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و برای کاربران آسان باشد. هماهنگی بین عناصر و صفحات و حفظ یک استاندارد بصری واحد یکی از مهمترین اهداف طراحان رابط کاربری است.

در خاتمه، می توان خلاصه کرد که این دو مفهوم معانی متفاوتی دارند، اما با این وجود به هم مرتبط هستند. ارتباط آنها این است که رابط کاربری (UI) برای تعامل کلی کاربران با محصول و درک آنها از این تعامل – یعنی. برای تجربه کاربر (UX).

نتیجه گیری

علیرغم ارتباط نزدیک بین دو عبارت User Experience و User Interface، معنی آنها یکسان نیست. در واقع طراحی UI بخشی از UX است،ممکن است رابط کاربری (UI) بسیار خوبی داشته باشید، اما طراحی UX ضعیف و بالعکس،طراحان معمولاً روی طراحی UI کار می کنند، در حالی که طراحی UX توسط یک بخش کامل از توسعه دهندگان، تحلیلگران، بازاریابان، کارشناسان روابط عمومی و دیگران مطالعه و توسعه می یابد.

برای اینکه بتوانند محصولی منحصر به فرد را در بازار ارائه دهند، متخصصان هر دو زمینه در توسعه مفهوم طراحی خود با هم متحد می شوند.در این مقاله سعی کردیم بصورت مختصر توضیحی در مورد uiوux ارائه بدیم و بسیار ممنونم که با عادل سایت همراه ما بودید

No comments:

Post a Comment