Wednesday, December 5, 2018

چطور درد جدایی از عشق را تحمل و فراموش‌ کنیم؟

با این که شروع یک رابطه و ایجاد دل‌بستگی کار دشواری نیست اما اگر در میانه راه و پس از مدت‌ زمان طولانی مجبور به ترک رابطه و جدایی از عشق محبوب خود شوید به احتمال زیاد راه سختی در پیش خواهید داشت. حتی اگر از نظر خودتان اتمام رابطه کاملا درست و منطقی باشد، احساسات و وابستگی شما به طرف مقابل، سد بزرگی در مقابل راه شما خواهد بود که جدایی را برای شما سخت و مشکل می‌کند.
شاید در ابتدای تصمیم‌گیری برای جدایی، فکر کنید که این کار واقعا نشدنی است اما به شما توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا توصیه‌های مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم که به کمک آن بتوانید راحت‌تر از خیال و وابستگی رهایی پیدا کنید.

از هر چیزی که به او مربوط می‌شود دوری کنید

توصیه می‌کنیم که اگر در مسیر جدایی از عشق، همسر یا نامزدتان قدم بر می‌دارید از تمام مکان‌هایی که شما را به یاد او می‌اندازد دوری کنید. جاهایی که قبلا باهم به آن‌جا رفته‌اید، دوستان مشترک، خانواده‌ی او و هر چیز دیگری که باعث زنده‌ شدن خاطرات او می‌شود را تا زمانی‌که مدتی از تمام‌ شدن رابطه نگذشته است کنار بگذارید. به هیچ دلیلی با او حرف نزنید، باهم تماس تلفنی و … نداشته باشید و حتی اگر بنا به دلایلی مجبور شدید دوباره او را ببینید دیدارتان کاملا رسمی و کوتاه باشد.

برای جدایی از عشق همه چیز را مرور کنید

معمولا در تمام‌ شدن روابط آنچه جدایی را برای افراد دشوارتر می‌کند مرور خاطرات خوب و فکر کردن به آن‌ها است. اما باید به این نکته توجه کنید که مشکلات به‌ وجود آمده  بین شما و نامزد یا همسرتان باعث شده‌ است که از ادامه رابطه منصرف شوید. پس سعی کنید علاوه بر مرور خاطرات خوب به روزهای بد و تنش‌های پیش‌آمده در رابطه نیز فکر کنید و دلایل این مشکلات را با خودتان مرور کنید. البته توجه کنید که وسواس بیش‌ از حد برای این کار لازم نیست. مرور و یادآوری خاطرات بد می‌تواند علاوه بر راحت‌تر کردن جدایی، شما را برای روابط آتی آگاه‌تر کند.

قبول کنید که رابطه تمام شده‌ است

مرتب به جنبه‌های مختلف تصمیم خود فکر نکنید. مسلما فکر کردن زیاد به دلایل جدایی، فکر شما را به جاهای دیگری می‌کشاند و شاید باعث شود مغزتان دلایل جدایی را کمرنگ‌تر کند تا دوباره به رابطه اشتباه قبل برگردید. یا این که با خودتان فکر کنید که زندگی بدون عشق یا نامزدتان غیرممکن است. حتی ممکن است این خیال و تفکرات باعث شود اختیار خود را از دست بدهید و احساساتتان را با طرف مقابل درمیان بگذارید و درنهایت از او بخواهید که فرصت دیگری به شما بدهد که این کار کاملا اشتباه است. به یاد داشته‌باشید که شما باید به سمت آینده قدم بردارید زیرا ماندن در گذشته‌ای که پر از مشکل بوده‌ است برایتان ثمره‌ای در پی نخواهد داشت.

تنفر را جایگزین عشق نکنید

مدتی پس از جدایی متوجه خواهید شد که عشق درونی و وابستگی شما کم‌کم جای خود را به خشم و ناراحتی از خود و شخص مقابلتان می‌دهد. اما این دوره نیز طی خواهد شد و کم‌کم قبول خواهید کرد که این رابطه باید تمام می‌شد و دلیلی برای ناراحتی و تنفر وجود ندارد. به یاد داشته‌ باشید که اجازه ندهید عشق جای خود را به تنفر بدهد زیرا نفرت می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود و باعث پیچیده‌تر شدن فرآیند جدایی می‌شود. به جای این می‌توانید خودتان را با کارهای مثبت دیگری سرگرم کنید.

بعد از جدایی از عشق زندگی جدیدی شروع کنید

پایان یک رابطه شروعی دوباره در زندگی شما محسوب می‌شود. قرار نیست با تمام‌شدن رابطه زانوی غم بغل بگیرید و افسرده شوید. برای فراموش کردن عشق قبلی تان لازم است که خود را سرگرم کنید و به زندگیتان روح تازه‌ای بدهید.
وسایل خانه یا اتاقتان را عوض کنید، به مسافرت بروید، برای خود سرگرمی‌های جدید پیدا کنید و کارهایی انجام دهید که روحیه‌تان را عوض می‌کند. گوش‌دادن به موسیقی آرامش‌بخش نیز می‌تواند در عوض‌کردن روحیه شما تاثیر بسیاری داشته باشد به شرطی که با گوش‌دادن به موسیقی غمگین ناراحتی خود را دوبرابر نکنید.

چیزهایی که شما را به یاد او می‌اندازد

پس از اتمام رابطه نباید با خاطرات عشق نافرجام خود زندگی کنید. پس تا می‌توانید هرچیزی که شما را به یاد او می‌اندازد از خود دور کنید یا از بین ببرید. تحمل احساس خلا ناشی از جدایی بسیار راحت‌تر از یادآوری لحظه‌ به‌ لحظه خاطرات اوست. پس بعد از جدایی از عشق قبلی خود چرخی در خانه بزنید و هرچیزی که شما را به یاد او می‌اندازد دور بیاندازید، این وسایل می‌تواند شامل کادو، لباس، عطر یا هرچیز دیگری باشد.

برای جدایی از عشق ورزش را فراموش نکنید

یکی از درمان‌های موثر برای فراموش‌کردن غم و ناراحتی جدایی از عشق، ورزش‌ کردن و فعالیت بدنی است. ورزش باعث می‌شود که جسم شما به ذهنتان کمک کند تا راحت‌تر بر مشکلات و ناراحتی‌ها غلبه کنید و شما را از افسردگی دور می‌کند. ورزش صبحگاهی، پیاده‌روی یا رفتن به باشگاه و در کل فعالیت بدنی روحیه شما را عوض می‌کند. با خودتان بگویید که شما باید در این فعالیت‌ها انرژی منفی و فکر‌های ناراحت‌کننده را دور بریزید.

خوشبختی شما محدود به رابطه دونفره نیست

قرار نیست با تمام‌شدن رابطه شما دیگر احساس خوشبختی نداشته‌ باشید. این رابطه فقط قسمتی از زندگی شما بوده که اکنون تمام شده‌ است. شما می‌توانید خوشبختی را در جاهای دیگری جستجو کنید، تا می‌توانید کارهایی انجام دهید که از انجام‌ دادن آن‌ها لذت می‌برید. یادتان باشد که خوشبختی شما در دستان کس دیگری نیست بلکه شما به‌ تنهایی می‌توانید آن را بسازید و از زندگی خود لذت ببرید. در کنار دوستان و خانواده شاد باشید و تفریح کنید، کتاب بخوانید و به کلاس‌های آموزشی بروید.

نوشتن برای جدایی از عشق معجزه می کند

نوشتن می‌تواند در کنارآمدن با حالت ناراحتی و اندوه به وجود آمده بعد از جدایی از عشق زندگیتان بسیار کمک‌ کننده باشد. پس یک دفترچه تهیه کنید، دلایل جدایی خود را در آن بنویسید و نظرات خود را کاملا قاطعانه در آن بیان کنید. در این دفترچه شما می‌توانید در نقش فرد دیگری که خارج از رابطه دونفره شما است خودتان را راهنمایی کنید. توصیه می‌شود در این نوشته‌ها اشتباهاتی که خودتان نیز درطول رابطه داشته‌اید را بنویسید تا در رابطه بعدی این خطاها را تکرار نکنید. یکی دیگر از فوایدی که نوشتن دارد این است که باعث می‌شود احساس سبکی کنید و بدون این که مسائل خصوصیتان را نزد افراد دیگر ببرید خود را از احساس ناراحتی و خلا خالی کنید و درنهایت به یک شناخت بهتر و عمیق‌تر نسبت به خود دست پیدا کنید.

به خودتان زمان بدهید

فراموش‌ کردن رابطه عاطفی و پشت‌ سر گذاشتن دوره جدایی از عشق زندگیتان تا بازگشت به حالت عادی، یک پروسه زمان‌بر است. انتظار نداشته‌ باشید که این مسئله یک روزه محقق شود. به خودتان زمان بدهید تا با این موضوع کنار بیایید. همچنین توصیه می‌کنیم که بلافاصله پس از اتمام یک رابطه نافرجام مستقیما وارد یک رابطه دیگر نشوید زیرا به احتمال زیاد مجددا یک رابطه بی‌هدف و بی‌نتیجه خواهید داشت. پس از این که مطمئن شدید که زخم‌ و شکست ناشی از رابطه قبلی به‌طور کامل التیام پیدا کرده است می‌توانید مجددا به فکر ایجاد رابطه بیفتید تا هیچ‌کدام از دو طرف در این بین دچار آسیب نشوند.

با یک فرد قابل‌اعتماد مشورت کنید

حرف‌زدن با شخصی که مورد اعتماد شما است و می‌تواند شما را در مواقع سخت راهنمایی کند  بسیار کمک‌ کننده است. این فرد می‌تواند مادر، پدر، دوست یا هر کس دیگری باشد که می‌توانید در این مواقع روی کمک‌های او حساب کنید. مشورت‌کردن باعث می‌شود که وقتی در حال بازگو کردن مشکلاتتان هستید خودتان بیشتر به دلایل جدایی فکر کنید و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. علاوه‌براین بعد از تجربه پایان تلخ یک رابطه، نیاز دارید افرادی در کنار شما باشند که دوستتان دارند و شما نیز آن‌ها را دوست دارید چرا که این افراد نقش مهمی در بهترشدن حال شما دارند.

لیستی از دلایل جدایی تهیه کنید

دلایل جدایی از عشق قبلیتان را به صورت یک لیست تهیه کنید. این لیست به شما کمک می‌کند که راحت‌تر او را فراموش کنید و به زندگی عادی خود برگرید. در هنگام تهیه فهرست کاملا صریح و بی‌رحم باشید، قرار نیست چیزی را از خودتان پنهان کنید. اگر مشکلی در این رابطه پیش آمده مقصر فقط شما نیستید، بلکه این عدم سازش دوطرف است که باعث تصمیم‌گیری برای جدایی شده‌است. می‌توانید در کنار دلایل اگر نشانه‌هایی دارید آن‌ها را هم ثبت کنید و اگر زمانی به یاد عشق قبلیتان افتادید سراغ این نشانه‌ها و دلایل بروید تا مشکلات رابطه خود را به یاد بیاورید و دوباره مرتکب اشتباه نشوید.
منبع : takamoleman

No comments:

Post a Comment