Wednesday, December 25, 2019

تقویت حافظه از سیر تا پیاز

این مقاله جامع است و در ابتدا تا اواسط این مقاله مسائل که مربوط به اهمیت و تقویت حافظه و به طور کلی مربوط به حافظه است بیان شده و از اواسط تا انتها در مورد روش ها و تعذیه هایی که بسیار برای تقویت حافظه معجزه زا هستند صحبت شده.پس لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
تقویت حافظه
بیشتر مردم فکر میکنند که کسانی که می توانند 100 رقم را حفظ کنند ، دارای استعداد خارق العاده ای هستند . در حالی که اینطور نیست . همه انسان ها دارای این توانایی بالقوه هستند و می توانند از آن بهره ببرند . البته تقویت حافظه تنها مزیت اش این نیست که 100 عدد را حفظ کند یا از این قبیل ؛ در ادامه به نکات مثبت تقویت حافظه که بر زندگی افراد نیز تاثیر زیادی دارد ، اشاره خواهم کرد .
شما میتوانید بار یادگیری چند تکنیک و اصلاح تغذیه و رفتار خود ، مهارت های گوناگون دیگری را نیز کشف کنید ، با حجم زیادی از اطلاعات روبرو شوید و فرآیند های فکری خود را بهبود بخشید و مهم تر از همه آسان زندگی کنید .
  • نقاط قوت تقویت حافظه

بهتر است ابتدا دلیل خود را برای تقویت حافظه خود پیدا کنید ، به اهمیت های بسیار آن پی برده تا با انگیزه و قدرت بیش تری به راه ها و اصول و قواعد تقویت حافظه بپردازید .
تقویت حافظه
  • تقویت حافظه ، ضرورتی برای کسب دانش و تحصیلات

داشتن تحصیلات خوب ، تاثیر زیادی در آینده دانش آموز و البته بر اقتصاد کشور دارد . از این رو در آموزش و پرورش توجه به موضوعاتی چون سطح مدرس ، سطح کیفی مدارس ، برنامه های آموزشی مناسب و استاندارد های بالای آموزشی مهم است . ولی آن ها این موضوع را در نظر نمی گیرند که محیط آموزشی طوری باشد تا دانش آموز خود ، در پی کسب دانش باشد و دارای خلاقیت ، توانایی حل مسئله ، تحلیل و برنامه ریزی و مهارت اجتماعی و گروهی باشد .
به قول فیلسوف و سیاستمدار انگلیسی ، فرانسیس بیکن ، ” قدرت در دانش است ” . برای کسب دانش ، داشتن سه مهارت زیر حائز اهمیت است :
  1. بدست آوردن اطلاعات منطقی ، عاطفی و اجتماعی
  2. تبدیل این اطلاعات به دانش و الحاق آن به دانش قبلی
  3. ذخیره دانش در ذهن ، به نحوی که بتوان در بقیه عمر به آن دسترسی داشت
تقویت حافظه ، اطلاعات جدیدی را فراهم می آورد و نه تنها در زمینه تحصیلات بلکه در جنبه های شغلی هم ابزاری عالی جهت یادگیری محسوب می شود . تقویت حافظه ، تنها به کار بردن تکنیک های یادیگری نیست ، بلکه این روش به شما اجازه می دهد از ظرفیت های مغز خود استفاده کنید و با تبدیل اطلاعات به تصویر و ارتباط دادن آن ها با دانش قبلی ، بتوانید به آسانی به این اطلاعات در حافظه دسترسی پیدا کنید . با این روش ، اساسا مطالب را جامع تر و سریع تر یاد خواهید گرفت .
تقویت حافظه همچنین فرصتی را در اختیار شما می گذارد که بتوانید مهارت های منطقی ، عاطفی و اجتماعی خود را در مدت نسبتا کوتاه ، بدون هیچ هزینه ای بهبود بخشید .
تقویت حافظه
  • تقویت حافظه ، بال های پرواز قوه تخیل

تخیل یعنی توانایی خلاقانه انسان برای تولید ، تصور و ترکیب تصاویر جدید است . خلق تصاویر در بخاطر سپاردن اطلاعات ذهنی بسیار موثر است . چرا که هر چقدر قوه تخیل قوی تر باشد ، تصاویر ذهنی که ایجاد می کنیم خلاقانه تر و نا معمول ترند و باعث می شود اطلاعات ذهنی نیز در مدت طولانی تری در ذهن باقی بماند .
قوه تخیل در کودکان با شنیدن داستان های تخیلی و افسانه ای که می شنود ، شکل می گیرد . اما متاسفانه بعد از این که کودکان وارد مدرسه می شوند ، استفاده کودک از قوه تخیل کم رنگ تر می شود و در مدرسه روی تفکر منطقی کودک مانند علوم ، ریاضی ، ادبیات و … متمرکز می شوند و به افزایش قوه تخیل کودک به عنوان ابزاری برای کسب دانش ، اهمیت نمی دهند . حتی کسانی که از شیوه تخیل برای بخاطر سپاری برخی مطالب استفاده می کنند ، دیگران تصاویری که در ذهن ایجاد کرده اند را زیر سوال برده و آن ها را ” احمقانه ترین تصاویر ” خطاب می کنند .
در دنیای امروزی به دلیل استفاده زیاد از عکس ها در انواع مطالب ، اینطور طرز فکر ایجاد می شود که نیازی برای استفاده از قوه تخیل برای ایجاد تصویر برای یک موضوع نیاز نیست . ولی در واقع این حس بخاطر نا توان بودن فرد برای بخاطر سپاری همان تصاویر ذهنی است .
در واقع با تقویت حافظه ، روی قوه تخیل نیز تمرکز می شود تا فرد بتواند بیشتر خیال بافی کند و از طریق آن بتواند خلاقیت خود را افزایش داده و بتوانند راه های جدید زیادی برای کار ها ، حل مسئله ، شغل یا حتی زندگی پیدا کرد و به این ترتیب باعث می شود که در آینده او تاثیر بسزایی داشته باشد .
همچنین از قوه تخیل می توان بعد از بازگشتن به خانه ، بعد از کار زیاد و خستگی ، چند دقیقه نشسته و برای خود خیالبافی کنید ! برای مثال می توانید به خاطرات خوش گذشته فکر کرده و آن ها را مجسم کنید یا اینکه به فکر قرار گذاشتن با دوستان برای رفتن به یک سفر تفریحی باشید و تمام جزئیات آن را مجسم کنید تا بدین ترتیب خستگی از تن شما رفته و حس بهتری پیدا کنید .
تقویت حافظه
  • تقویت حافظه ، راهی برای افزایش خلاقیت

در دنیای یکپارچه امروز ، خلاقیت به یکی از کالاهای پر طرفدار تبدیل شده است . اما خلاقیت دقیقا چیست ؟ همه ظرفیت خلاق بودن ، بر اساس توانایی های شخصی شان را دارند . فقط لازم است این ظرفیت ، کشف و سپس پرورش داده شود . می توان گفت خلاقیت همیشه قابل رشد است و برای این منظور راه های زیادی وجود دارد . بسیاری فراموش کرده اند که بین خلاقیت و تخیل ارتباط مستقیم دارد .
مفاهیم ، عقاید و احساسات را بار ها و بار ها می توان به روش های مختلف ترکیب نمود و با انواع اطلاعات ، مرتبط ساخت . هنگامی که به این حقیقت پی ببرید ، می توانید به روش هایی کاملا جدید در مشاهده و تفکر درباره زمینه های گوناگون دست پیدا کنید . با انعطاف پذیری بیشتر و ذهنی بازتر با مسائل مواجه خواهید شد . برای مثال چهار کلمه مانند سگ ، ماشین ، کوه و فرش را در نظر بگیرید . می توان برای آن ها مفاهیم انتزاعی مانند این ها را برگزید : کاهش دما ، امید ، بی اعتقادی و نبوغ . حال تلاش کنید همه این کلمات را سر هم کنید یک داستان مرتبط سازید .
جتما ببینید: پکیج جامع معجزه حافظه (تندخوانی و تقویت حافظه)
بندکیت دو اسپیفرزا در قرن هفدهم ، در مقاله اش درباره افزایش قدرت منطق می نویسد : ” حفظ یک مطلب آسان تر می شود اگر تصویر مرتبط با آن ، ملموس تر باشد . مثلا اگر به فردی چند کلمه نا مرتبط بدهیم ، حفظ کردن آن ها بسیار سخت تر از موقعی خواهد بود همان کلمات را در قالب یک داستان به فرد مورد نظر ارائه کنیم .”
این نقل قول را به عنوان یک راهنمای مفید استفاده کرده و داستانی کوتاه و جذاب درباره کلمات بالا بسازید . اینجا هدف از حفظ کردن کلمات یا ترتیب آن ها نیست ، بلکه ساختن انواع مختلف داستان در حد امکان است . شاید این کار کسل کننده باشد اما می فهمیم که برای انجام این تمرین ، روش های مختلفی وجود دارد . بعد از اندکی تمرین شاید پی ببرید که همیشه نباید اولین راه حل برای حل یک مسئله را پذیرفت . در عوض در هنگام رویارویی با مشکلات از همان ابتدا با زوایای مختلف به آن نگاه کنیم و برای تصمیم گیری نهایی ، تمام جوانب را در نظر بگیریم . اگر با مثالی با این سادگی تمرین را شروع کنید ، میتوانید نتیجه را در مسائل مختلف زندگی روزمره بکار بندید .
عنصر اصلی خلاقیت این است که تنها از یک بعد به یک مسئله نگاه نکنیم . این توانایی نیازمند تخیل قوی است که خود در بخاطر سپاری تصاویر ، نقشی اساسی دارد . هر چه سلول های مغزتان بیشتر بر انگیخته شوند ، احتمال پیدایش افکار جدید نیز بیشتر می شود . با این حساب تقویت حافظه برای بدست آوردن این توانایی بسیار مهم است .
تقویت حافظه
  • بدست آوردن راهکار هایی برای تفکر جمعی و انعطاف پذیر از طریق تقویت حافظه

تفکر جمعی بدلیل پیچیدگی روز افزون دنیای کنونی ، در حال تبدیل شدن به یک مهارت کاملا ضروری می باشد . ما باید قبل از انجام کاری ، بیش از پیش برنامه ریزی کنیم و فراتر از مرز های کنونی ، با نگاه کلی به تفکر بپردازیم . تفکر جمعی تنها شامل تحلیل ، قالب بندی و به کارگیری فرآیند ها در جهت منافع ما نمی باشد ، بلکه به معنی نگرش به این منافع از زوایای دیگر است ؛ به گونه ای که بتوان به راه حل هایی عملی و مشترک رسید . برای دستیابی به این مهارت ، دانش گسترده ای نیاز است که تنها از طریق ذخیره شبکه ای اطلاعات در ذهن ، قابل دستیابی است .
در این راه ، تقویت حافظه ، نقش بسیار مهمی دارد ؛ زیرا تمام قسمت های مختلف مغز در طول فرآیند تفکر بارها و بارها فعال میشود و در نتیجه ، راه های عصبی بسیاری بوجود آمده یا با هم ادغام می شوند و نهایتا رویکرد هایی خلاقانه برای حل مسئله پدیدار می شوند .
در تقویت حافظه همچنین به این حقیقت پی خواهید برد که برای برقراری ارتباط بین واژگان و اشیاء مختلف ، بسته به تجارب شخصی خود و اوضاع و احوال موجود ، راه های فراوانی وجود دارد.



No comments:

Post a Comment