Thursday, December 12, 2019

CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به طراحی سایت و مسائل مربوط به آن علاقه داشته باشید، حتما پیش از این نام CSS به گوشتان خورده است. اما واقعا CSS چیست و چه کاربردی دارد؟ عبارت CSS که در همه جای طراحی سایت کاربرد دارد، مختصر شده
اگر به طراحی سایت و مسائل مربوط به آن علاقه داشته باشید، حتما پیش از این نام CSS به گوشتان خورده است. اما واقعا CSS چیست و چه کاربردی دارد؟

عبارت CSS که در همه جای طراحی سایت کاربرد دارد، مختصر شده از عبارت سه کلمه‌ای Cascading Style Sheets به معنی «برگه‌های سبک آبشار» یا «برگه‌های آبشاری» است. شاید شما هم با خودتان فکر کنید چرا آبشاری؟ چرا باید روی یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده طراحی وب سایت چنین اسمی گذاشته شود؟
آبشاری بودن برگه‌های CSS به این معنی است که استایل، کلاس یا هر چیزی که به یک برگه آموزش CSS داده شود، روی عناصر فرزند (Children) این برگه‌ها هم تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما رنگ متن را در یک برگه CSS قرمز تعیین کنید، این به معنای قرمز بودن تمام سرنویس‌ها (هدینگ) و پاراگراف‌های متنی است که قرار است در این برگه CSS نوشته شود.
به تعبیر تخصصی‌تر، CSS یک زبان برنامه نویسی ظاهری (Style Sheet Language) است که برای ارائه زیباتر و قابل فهم‌تر یک سند (Document) نوشته شده به زبان نشانه گذاری یاMarkup Language به کار برده می‌شود.
سی اس اس در کنار HTML قرار می‌گیرد تا هسته ایجاد یک وب سایت را به وجود بیاورند. برای طراح سایت، استفاده از  CSS بهترین و سریع‌ترین راه شکل و شمایل دادن و ایجاد حس مناسب برای یک وب سایت است.
برگه‌های CSS در واقع مسئولیت ایجاد ظاهر سایت را به عهده دارند و رنگ، اندازه و محل قرارگیری متن و دیگر تگ‌های HTML را تعیین می‌کنند. مسئولیت برگه‌های HTML با همکاری فیلدهای HTML کامل می‌شود. در واقع این فیلدهای HTML هستند که تعیین می‌کنند محتوای کدها چیست و هر کدام باید چگونه سازماندهی شوند.
 

CSS برای چه به وجود آمد؟

کاربرد CSS
هنگامی که در سال ۱۹۹۶ زبان CSS به دنیا معرفی شد، هدف از آن ایجاد بخش بندی و ارائه بهتر محتوای موجود در یک صفحه وب بیان شد. CSS این کار را با عواملی مثل لایه بندی، رنگ و فونت به انجام می‌رساند. استفاده از برگه‌های CSS موجب می‌شود که شما بتوانید از یک محتوای ایجاد شده با زبان نشانه گذاری، در چند جای مختلف استفاده کنید. در واقع هنگامی که قدرت CSS را در اختیار داشته باشید، می‌توانید یک سند نوشته شده به زبان نشانه گذاری مثل HTML‌ را، تنها با تغییر چند خط در هر برگه CSS برای استفاده در مقاصد مختلف به کار ببرید و دیگر لازم نیست سراغ تغییر دادن محتوای سند HTML بروید.

تاریخچه CSS

CSS هم مانند HTML برای اولین بار در مجموعه CERN متولد شد. اولین بار در تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۱۹۹۴ بود که Hakon Wium Lie با همکاری «تیم برنرز لی» بحث CSS را وسط کشیدند. در همین زمان‌ها بود که چندین و چند زبان Style Sheet دیگر توسط افراد دیگر معرفی شدند و بحث‌های مختلفی که بین عموم افراد و همچنین در «کنسرسیوم وب جهان گستر» اتفاق افتاد، باعث شد تا در نهایت در سال ۱۹۹۶، زبان CSS به صورت رسمی معرفی شود.
برتری CSS نسبت به دیگر زبان‌های Style Sheet این بود که، شما می‌توانید با استایل یا ظاهر یک داکیومنت را با چندین برگه CSS‌طراحی کرده و تحت تاثیر قرار بدهید. بنابراین، CSS توانست تمام رقبا را کنار بزند و خود را در جایگاه زبان برتر استایل در کنار HTML قرار بدهد.

داستان پذیرفته شدن CSS توسط مرورگرها

CSS چیست
هنگامی که CSS 1 در سال ۱۹۹۶ معرفی شد، مایکروسافت هم نسخه ۳ از اینترنت اکسپلورر را معرفی کرد. این مرورگر در آن زمان از تعداد کمی از ویژگی‌های CSS پشتیبانی می‌کرد. پس از آن اینترنت اکسپلورر ۴ و Netscape 4.x معرفی شدند که قابلیت‌های بیشتری را پشتیبانی می‌کردند؛ اما تداخل CSS با این مرورگرها اصلا مناسب نبود و باگ‌های بسیار زیادی داشت.
در نهایت انقلاب مرورگرها اتفاق افتاد و اینترنت اکسپلورر ۵ با پشتیبانی از سیستم عامل مکینتاش در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این مرورگر با کنار زدن مرورگر Opera که تا آن زمان بیشترین پشتیبانی از CSS 1 را داشت، توانست جایگاه مقتدرانه‌ای برای خود به دست بیاورد و بیش از ۹۹٪ از قابلیت‌های CSS در آن اجرا می‌شدند.
همانطور که می‌دانید امروزه مرورگرهای پیشرفته‌ای مثل گوگل کروم یا فایرفاکس به بازار عرضه شده‌اند که از تمام قابلیت‌های CSS‌ پشتیبانی می‌کنند و کار طراحی سایت راحت‌تر از قبل انجام می‌شود.
آموزش Css

No comments:

Post a Comment